Напоследък се наблюдава отлив на компаниите от Facebook, коментират Mashable. Компании като GAP и J.C. Penney закриха „витрините“ си в социалната мрежа, защото не получаваха достатъчно печалби от там. Това породи интересен дебат – дали търговията чрез Facebook въобще има бъдеще.
Ясно е, че пазаруването през Facebook е твърде скорошен феномен, за да бъде коментиран обективно, но вече съществуват достатъчно доказателства, че „социалната“ търговия може да бъде преуспяваща. За всяка известна марка, която се е провалила с опитите си, можем да намерим хиляди по-малки фирми, които пък успяват да използват Facebook за популяризиране на брандовете си по най-добър начин. Защо тогава големите се препъват там, където малките успяват? Ето три урока, които по-дребните търговски компании могат да дадат за търговията чрез Facebook:
1. Да започнеш от нулата
Първата грешка на големите компании е, че се опитват да пресъздадат собствените си уебсайтове в социалната мрежа, докато всъщност би трябвало да се опитат по-деликатно да се впишат в „тъканта“ на средата. Тук по-малките имат предимството да започнат от нулата и да изградят свой социален модел. Те също така са и по-гъвкави, като се опитват да извлекат всички възможности, които платформата Facebook им предоставя – споделяне, промоции и постове по стената и др.
2. Да бъдеш автентичен
Успешните малки фирми участват по един неподправен и активен начин в комуникацията с почитателите си във Facebook. Представете си само колко вълнуващо е за клиента да може да разговаря с дизайнера на бижутата си за вдъхновението му. Страстта и всеотдайността на тези фирми създават у клиентите им чувство за лоялност и те ги рекламират сред приятелите си. Разбира се, за по-големите компании това ще е по-трудно, но не и невъзможно. Достатъчен е квалифициран и ангажиран екип, който да се занимава с профила във Facebook и да отговаря за комуникацията с клиентите.
3. Да се присъединиш към мрежа
Големите търговци обикновено се стремят да насочат присъствието си във Facebook към вече спечелените им почитатели – стратегия, която реботи добре при търговията от собствения сайт, но не е много обещаваща в конкретната ситуация. Ако искаме нашата компания да разшири влиянието си извън ограничената група от клиенти, които вече имаме, трябва да следваме примера на малките компании. Тези от тях, които се присъединят към някоя общност, забележително увеличават интереса към продуктите си. Пример за това са Pinterest и Yarssellr, всяка от които дава възможност на търговеца да изложи стоките си пред непрекъснато увеличаваща се група от посетители, свързани помежду си с общи интереси.
Фактът, че напоследък някои големи компании затвориха „представителствата си“ във Facebook не означава, че социалните мрежи нямат добър потенциал за търговски успех. Много търговци ще продължават да експериментират с присъствието си на социалните платформи. А възможностите за успех с търговията чрез социалните мрежи ще се разгърне напълно тогава, когато компаниите загърбят опитите да ги използват като фирмен сайт и прегърнат истински социалния модел.
Discussion about this post