Технологичните компании се съревновават на пазара не само за лидерство за най-иновативни продукти, но и по показатели за най-екологични продукти. При определяне на победител по тези критерии, едва ли има по-добър съдия от Greenpeace.
Greenpeace стриктно следи дейността на технологичните компании от близо. Целта й е да ги накара да използват по-малко и даже никакви вредни материали в продуктите си. В последната версия на Guide to Greener Electronics („Пътеводител на екологичните електроники”) на Greenpeace, Dell получава 10 от 18 възможни точки. Това са цели пет места по-надолу от конкурента им Apple. Какво означава тази статистика за двата гиганта?
Dell и Apple са дългогодишни конкуренти не само в продуктовата си гама, но и в това, кой има по-добра репутация сред потребителите. Преди няколко дни Greenpeace похвали Apple за това, че в iPhone 4 няма PVC и вредните бромидни материали, наричани за кратко BFR (brominated flame retardants). Но Dell бяха порицани за това, че не са спазили предишните си ангажименти за премахване на двете химически вещества от продуктите си до края на 2009 година.
В миналото Dell направи няколко впечатляващи опита да премине към намаляване на емисиите на въглерод и да предлага по-екологично чисти продукти. Преди време компанията дори представи лаптоп от бамбук. Greenpeace обаче все още остават неудовлетворени и са дали наказателни точки за неспазване на обещанието им да премахнат PVC и BFR до 2009 година. Така се стигна до ново официално изявление от Dell за премахването на двата вредни химикала от компютърните им продукти до края на 2011 година.
Преди не толкова много време и Apple беше под прицела на Greenpeace. Стийв Джобс отбеляза, че критиката е била доста мотивираща за тях и намеренията им са да направят от Apple една зелена компания. Конкуренцията е толккова ожесточена, че се стигна и до съдебни искове чии лаптопи са по-екологични. Съдебното решение гласеше, че последното поколение MacBook е по-екологичен от подобните му продукти, като терминът „най-екологичен продукт” е категоризиран като „леко преувеличен”.
Явно освен рекламата, големите компании наистина търсят създаването на все по-полезни продукти за потребителите. Да се надяваме, че това ще продължи и занапред, и ще стане модел на подражание и от други индустрии.
Discussion about this post