Epic Games и Apple водят ожесточен спор в заседателната зала, който вече привлича и редица външни компании. В основата на конфликта между двете страни са правилата на App Store. Създателите на популярната игра Fortnite опитват да оспорят 30% комисионна, която се налага от покупките в приложенията. Ситуацията се влоши, когато Epic Games предложиха алтернативна система за плащания, която заобикаля правилата на App Store.
В началото на годината научихме, че Fortnite се завръща за iPhone в Европа. Потребителите ще могат да изтеглят играта на по-късен етап от годината като част от промените на Digital Markets Act (DMA). От Apple са принудени да отворят своята екосистема и да позволят изтегляне на приложения и мобилни разплащания от трети страни в iOS.
Новите правила на Apple
След дълго забавяне компанията загуби обжалване в съда, което доведе до актуализиране на правилата на Apple през януари 2024г. Разработчиците вече могат да добавят линк, който пренасочва към изтегляне на съответното приложение от страница извън App Store. Въпреки това, ако потребителите на iPhone извършат покупка по този начин Apple отново ще събира такса 12-27%. Това е с едва 3% по-малко от стандартните 15/30%.
Обвиненията на Epic Games
Това решение предизвика активната реакция и на други технологични компании. Epic Games определиха действията на Apple като неуважителни пред съда. Мотивите им изтъкват, че новата система прави връзките към приложения “комерсиално неизползваеми”, поради таксата и „придружаващата мрежа от ограничения“. Действията на Apple не зачитат разпореждане, което ги принуждава да предоставят връзки и бутони, за да насочват потребителите към алтернативни опции за плащане.
Реакцията на Microsoft, Meta и X
Това решение предизвика и активната реакция и на други технологични компании. Позицията на Epic Games получи важна подкрепа от Microsoft, Meta, X/Twitter, както и Match Group. Компаниите допълнително се оплакаха от начина, по който Apple иска да въведе промените.
Според Meta и X мерките не позволяват включването “дори на най-основна информация” за алтернативни източници за разплащания. Така например няма как приложенията да уведомят потребителите за получаване на евентуални отстъпки, когато купуват директно от уеб сайт.
Мicrosoft са на същото мнение и допълват, че правилата на Apple ограничават възможностите на своите клиенти, а 27% таксата елиминира стимулите за външна връзка. От Mach Group също са критични и твърдят, че така се вреди на ценовата конкуренция при дигитални транзакции.