Съвсем скоро след като станахме свидетили на първите стъпки към забраната на TikTok в Съединените Щати, съвсем неочаквано, станахме свидетели и на още една съществена новина:
На 21 Март Главният прокурор Мерик Гарланд обяви че Министерството на правосъдието е завело антитръстов иск срещу Apple.
Новината предизвика бурни реакции в Интернет. като ясно се очертаха двата лагера – този на поддръжниците на Apple и естествено – този на противниците.
Публикациите са многобройни и по-любопитните читатели на digital.bg вероятно вече са прегледали множество публикации, а ние ще добавим интересните според нас.
Самата жалба е от 88 страници и е публикурана в множество платформи. линк към една от потребителските публикации може да намерите тук
Друга интересна публикация в justice.gov е анонса на Главният прокурор Мерик Гарланд в четвъртък, за това че Министерството на правосъдието е завело антитръстов иск срещу Apple.
Линк към оригиналният текст на английски
Ето какво се казва в съобщението:
През последните две десетилетия Apple се превърна в една от най-ценните публични компании в света. Днес нетният ѝ доход надхвърля брутния вътрешен продукт на повече от 100 държави. Това до голяма степен се дължи на успеха на iPhone, водещият продукт смартфон на Apple.
През последното десетилетие продажбите на iPhone формират мнозинството от годишния приход на Apple. Днес дялът на Apple на американския пазар на смартфони с висока производителност надхвърля 70%, а дялът ѝ на целия американски пазар на смартфони надхвърля 65%. Apple таксува до почти $1600 за iPhone.
Но, както твърди нашата жалба, Apple е поддържала монополната сила на пазара на смартфони, не просто като остава пред конкуренцията по заслуги, но и като нарушава федералния антитръстов закон. Консуматорите не би трябвало да плащат по-високи цени, защото компаниите нарушават закона.
Твърдим, че Apple е приложила стратегия, която разчита на изключително антиконкурентно поведение, което вреди както на потребителите, така и на разработчиците. За потребителите това е означавало по-малко избор, по-високи цени и такси, по-ниско качество на смартфоните, приложенията и аксесоарите, както и по-малко иновации от Apple и нейните конкуренти.
За разработчиците това е означавало, че са принудени да играят по правила, които изолират Apple от конкуренцията. И както е очертано в нашата жалба, твърдим, че Apple е консолидирала своята монополна власт, не като прави собствените си продукти по-добри, а като влошава другите продукти.
Apple осъществява своето изключително антиконкурентно поведение по два основни начина. Първо, Apple налага договорни ограничения и такси, които ограничават функциите и функционалността, които разработчик може да предложи на потребителите на iPhone. Второ, Apple избирателно ограничава достъпа до точките на свързване между приложенията на трети страни и операционната система на iPhone, влошавайки функционалността на приложята и аксесоарите, които не са на Apple. В резултат на това за по-голямата част от последните 15 години Apple е събирала данък под формата на 30% комисионна върху цената на всяко изтеглено приложение от App Store, както и върху покупките в приложенията.
Apple има възможността да изисква тези такси от компании от всякакъв размер. Apple също така е потискал появата на програми като облачни стрийминг приложения, включително игри, както и супер приложения, които биха могли да намалят зависимостта на потребителите от собствената операционна система на Apple и скъпото оборудване.
И както всеки потребител на iPhone, който някога е видял зелено текстово съобщение или е получил малко качествено видео, може да потвърди, антиконкурентното поведение на Apple включва и затрудняването на комуникацията между потребителите на iPhone и тези на продукти, които не са на Apple, като по този начин намалява функционалността на собственото си приложение за съобщения и на приложенията за съобщения на трети страни.
Правейки това, Apple съзнателно и умишлено намалява качеството, поверителността и сигурността за своите потребители. Например, когато потребител на iPhone изпрати съобщение до потребител, който не използва iPhone, в приложението за съобщения на Apple, текстът се появява не само като зелен балон, но и включва ограничена функционалност. Разговорът не е криптиран. Видеоклиповете са пикселизирани и зърнисти, а потребителите не могат да редактират съобщения или да виждат индикатори за писане.
В резултат на това потребителите на iPhone възприемат конкурентните смартфони като по-нискокачествени, защото изживяването от общуването с приятели и семейство, които не притежават iPhones, е по-лошо, въпреки че Apple е отговорен за прекъсването на междуплатформените съобщения и прави това умишлено. Например, през 2013 г. висш изпълнителен директор на Apple обясни, че поддържането на междуплатформени съобщения в приложението за съобщения на Apple, би „просто премахнало пречка за семействата с iPhone да дадат на децата си телефони с Android“.
През 2022 г., изпълнителният директор на Apple беше попитан дали Apple ще поправи съобщенията от iPhone към Android. Въпросът добави: „да не става лично, но не мога да изпратя на майка ми определени видеоклипове“. Изпълнителният директор на Apple отговори: „купи на майка си iPhone“.
Освен избирателното контролиране на разпространението и създаването на приложения, твърдим, че Apple нарушава закона, като условно ограничава достъпа на разработчиците до интерфейса, който е необходим за функционирането на приложение в операционната система на Apple. За продукт като умния часовник или цифровия портфейл да бъде полезен за потребител на iPhone, той трябва да може да комуникира с операционната система на iPhone.
Но Apple създава бариери, които правят изключително трудно и скъпо както за потребителите, така и за разработчиците да излязат извън екосистемата на Apple. Когато става въпрос за умни часовници, Apple не само насочва потребителите към закупуване на Apple Watch, който е съвместим само с iPhone, но и използва своите технически и договорни контроли, за да затрудни използването на умен часовник, който не е на Apple, от някой с iPhone.
И когато става въпрос за цифрови портфейли, изключителното поведение на Apple отива още по-далеч. Цифровите портфейли позволяват на потребителите да съхраняват и използват пропуски и идентификационни данни в едно приложение, включително кредитни карти, лични документи за самоличност, билети за кино и ключове за коли. Apple Wallet е собственият цифров портфейл на Apple на iPhone.
Apple активно насърчава банките, търговците и други страни да участват в Apple Wallet, но едновременно с това упражнява своята монополна власт, за да блокира тези същите партньори от разработването на алтернативни платежни продукти и услуги за потребителите на iPhone. Например, Apple е блокирала разработчиците на трети страни от създаването на конкуриращи се цифрови портфейли на iPhone, които използват функционалността „плащане с докосване“. Това е функцията, която прави цифровия портфейл наистина портфейл.
Вместо това, Apple принуждава тези, които искат да използват функцията на портфейла, да споделят лична информация с Apple, дори ако биха предпочели да споделят тази информация само със своята банка, медицински доставчик или друг доверен трети страна. Когато потребител на iPhone добави кредитна или дебитна карта в Apple Wallet, Apple се вмъква в процеса, който иначе би се състоял директно между потребителя и издателя на картата. Това въвежда допълнителна потенциална точка на неуспех за поверителността и сигурността на потребителите на Apple, което е само един от начините, по които Apple е готова да направи iPhone по-малко сигурен и с по-малко поверителност, за да поддържа своята монополна власт.
Върховният съд определя монополната сила като „властта да контролира цените или изключва конкуренцията“. Както е изложено в нашата жалба, Apple притежава тази власт на пазара на смартфони. Сега, притежаването на монополна сила само по себе си не нарушава антитръстовите закони, но го прави, когато фирма придобие или поддържа монополната сила, не защото има по-добър продукт или по-добър бизнес усет, а чрез ангажиране в изключително поведение, както е посочено в нашата жалба, Apple е поддържала своята власт, не заради своята превъзходност, а заради своето незаконно изключително поведение.
Монополите като този на Apple застрашават свободните и честните пазари, на които се основава нашата икономика. Те задушават иновациите. Те увреждат производителите и работниците и увеличават разходите за потребителите. Ако не бъдат оспорени, Apple ще продължи само да укрепва своя монопол на пазара на смартфони, но за това има закон. Министерството на правосъдието ще прилага строго антитръстовото законодателство. Прилагането на закона защитава потребителите от по-високи цени и по-малко избор. Това е правна задължение на Министерството на правосъдието. Това е това, което американският народ очаква. Това е това, което той заслужава.
Ето и една от първите реакции от странана на Apple публикувана в TechCrunch.com
Този иск ни застрашава като компания и принципите, които отличават продуктите на Apple в силно конкурентни пазари. Ако бъде успешен, той би попречил на нашата способност да създаваме вида технология, която хората очакват от Apple – където хардуерът, софтуерът и услугите се пресичат. Това също би създало опасен прецедент, давайки възможност на правителството да се намесва в разработката на технологии за хората. Вярваме, че този иск е грешен както по факти, така и по закон, и ще се защитаваме срещу него.
Естествено продължаваме да следим случая с интерес и с мноьество въпроси от типа:
Кой е следващият голям, който ще попадне под санкциите на закона;
Дали Европа ще последва Щатите по отношение на технологичните гиганти;
Как ще се отрази това на Apple;
… и много други.