Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra е концепция, която феновете на електрическите тротинетки, отдавна очакват да се появи на пазара. А именно – достатъчно масивен модел, с мощен двигател и голям потенциал на батерията.
Впечатления от предишни модели електрически тротинетки на Xiaomi
Тук е момента да кажа, че всичко което ще прочетете в този публикация, не е суха теория, каквато вероятно ще откриете в многото ревюта на Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra в интернет. В тях впечатленията на тестващите, почти винаги са на базата на няколко дни каране и информация, дадена им от производителя. За разлика от тях, аз съм тествал за продължителен период от време всеки един от модели електрически тротинетки на Xiaomi. Като освен това съм и собственик на две от тях.
Xiaomi MIJIA M365
Първата си Xiaomi MIJIA M365 купих през далечна 2018 година, притежавам все още и имам зад гърба си почти 5000 километра.
Това е основоположникът на тези електрически превозни средства на Xiaomi. M365 е емблемата на този нов клас и преди 5 години беше толкова рядка джаджа, че всеки по пътищата в България се обръщаше след нея с въпрос “Какво е това? Много яко изглежда!”.
С времето, електрическите тротинетки на Xiaomi ставаха все по-съвършени, като запазваха основната база на първообраза M365.
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2
Така в началото на 2022 година и аз реших да ъпгрейдна електрическото си превозно средство към Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2. Модел, който е през няколко поколение след MIJIA M365. Така след почти 2000 километра зад гърба си с Pro 2, мога да кажа, че ъпгрейда си заслужава.
Разликата между двата модела е осезаема. Първият модел електрически тротинетки на Xiaomi имаше двигател с 250W номинална (500W максимална) мощност, който може да се справя с наклон от 14°. Батерията е с капаците от 7.8 Ah, който на теория стига за 30км пробег, но в реални условия, със 110кг. водач, максимумът е средно 20км.
При Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 вече имаше подобрение във всяко едно отношение. С изключение на теглото, което съвсем логично расте, при положение, че расте и капацитетът на батерията.
M365 тежи малко над 12кг, което го прави супер удобен за пренасяне. Electric Scooter Pro 2 тежи 12.5кг и е малко по-дълъг от M365.
Като увеличеното теглото идва също така следствие на някои допълнителни фактори, като подсилване на конструкцията. Например при заключващия механизъм при сгъвката на кормилото и при задния калник.
Въщност бяха двете “болни места” на M365. Които потребителите решаваха с афтърмаркет части.
Технически ъпгрейди
В техническо отношение, Pro 2 вече има двигател с 300W номинална (600W наксимална) мощност, което му дава повече сила при ускоряване и възможност да изкачва наклон от максимум 20°.
Или иначе казано, за хората от София, ще кажа че с M365 беше почти невъзможно да изкача бира към Телевизионната кула, на бул. Драган Цанков.
Доколкото с Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2, това вече не е проблем. Единствено трябва да се заредите с малко търпение, защото скоростта при изкачване е 10 до 11км/ч. Ако сте по-леки от 110кг, то скоростта ще се увеличи. Капацитетът на батерията при тази електрическа тротинетка е 12.8 Ah, който на теория е достатъчен за изминаването на 45 километра в идеални условия.
Реално със споменатото по-рано мое тегло, изминавам средно около 33км в София с едно зареждане. Като тук ще отбележа, че зарядното на M365 и Pro 2. Искаше ми се да има бързо зареждане, но уви не и при този модел. Такова има при Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra, с който ще ви запозная тук, но всичко по реда си.
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra – Ънбоксинг
Ще започна с подробен видео ънбоксинг, в който ще ви запозная с модела и с това, какво представлява той. Още щом товаря 4 Ultra в колата си, разбирам че това е първият електрически модел на Xiaomi, който вече не е подходящо да натичам “тротинетка”.
Това си е истински скутер и първото нещо което го потвърждава е не снимката върху кутията, която издава за дизайна на джаджата. Истински скутер, защото вече размерите са коренно различни, от всичко което Xiaomi са показвали в електричексата си мобилност.
Кутията е доста голяма и тежка. Ако не ходите често във фитнеса, бих ви посъветвал да потърсите помощ от приятел. Цялата опаковка на Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra, заедно със скутера в нея, тежи 27 килограма.
Теглото на самия скутер е 24.5 килограма, което е 2 пъти повече от първообраза M365. Разбира се има много и оправдани причини за това двойно увеличение, но всичко по реда си.
Как се сглабя Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra
Самата кутия и начинът ѝ на отваряне са по-различни от тези при предходните електрически трoтинетки на Xiaomi. Сглобяването на Electric Scooter 4 Ultra обаче е все толкова лесно. Трябва единствено да поставите Т-образната част на кормилото в основната тръба и да завиете общо 4 болта.
Те са с шестограмни глави, а в комплект получавате специален инструмент за затягането им. Също така имате и един резервен винт. В случай, че случайно загубите някой във времето. При M365 в кутията имаше 2 резервни външни и 2 вътрешни гуми.
При Pro 2 имаше 1 външна и една вътрешна, а тук вече резервни гуми няма. Но това не е направено от Xiaomi с цел икономия. Просто гумите на Electric Scooter 4 Ultra вече са безкамерни и нямат нужда от вътрешни гуми.
Всъщност именно вътрешните гуми на предишните модели електрически тротинетки създаваха едни от най-големите неудобства на ползвателите си. С времето се изтъркваха от триене във вътрешната част на външните гуми и започваха да издишат.
Подобрения в тротинетката
Потребителите слагаха различни афтърмаркет бандажи, подсилени вътрешни гуми, но проблемът оставаше и през определен период от време вътрешните гуми трябваше да се сменят. Слагаха се и плътни твърди гуми, но при тях минусите са много повече от плюсовете. Всъщност плюсът е само един – че не се пукат.
Недостатъците са ужасно твърда возия и бързо разбиване на носещата конструкция на тротинетките. Което води до постоянно скърцане и дори чупене на елементи. А ще припомним, че при всички поколения от електрическите тротинетки на Xiaomi, заводски няма меко окачване.
Всички, до този момент, защото 4 Ultra е първият модел с предно и задно окачване. То е и една от причините за увеличеното тегло на модела. Друга причина са и самите безкамерни гуми. Като такива, материалът от който са направени те е по-масивен и здрав.
Освен това в гумите има и специален DuraGel, който не им позволява да издишат, да рече ако ги пробиете с габърче. Отделно че тук вече гумите са с диаметър е 10”, доколкото при всички останали предходни модели, той е 8.5”.
От тук освен благодарение на мекото качване, идва и несравнимо по-добрата разлика във возията. Тествайки Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra в продължение на месец и почти 300 километра зад гърба си, мога да кажа, че за първи път минавам през неравности, без да се притеснявам.
С моите килограми, карането на всички останали електрически тротинетки на Xiaomi по павиран път, би довело до скоропостижното им повреждане. С 4 Ultra павираните улици не представляват никакъв проблем, дори с моето телосложение.
Електрически скутер за високи и тежки хора
Тук е моментът да отбележа, че качвайки се за първи път върху Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra, спокойно мога да кажа, че това е първото електрическо превозно средство на Xiaomi, което ми е по размер. Освен че както вече стана ясно, тежа 110кг, а съм и висок цели 198см.
Реално Electric Scooter 4 Ultra е първият скутер на Xiaomi, които е предназначен за човек с моите размери. При всички предишни модели, официалната максимално допустима маса е 100кг., доколкото тук те е 120кг. Размерите на скутера вече са доста по-големи и на него мога стоя без да се изгърбвам или да изглеждам нелепо.
Scooter 4 Ultra е дълъг 120см и в разгънато положение е висок 125см. Ако го сгънете, височината става 53.5см. Като цяло Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra вече далеч не е играчка за подрастващи. Както казах, това е истински скутер, а не тротинетка. Конструкцията му е видимо много масивна и здрава от тази на останалите електрически тротинетки на Xiaomi.
Конструкцията за стъпване вече е значителни по-голяма и респективно по-удобна. Ако на моите M365 и Pro 2 стъпва с крак зад крак, то тук мога да го направя, успоредно стъпил с два крака един до друг. А все пак не е за пренебрегване, че съм с 48 номер обувки.
Качество на изработката
За качествената изработка на конструкцията на Scooter 4 Ultra, свидетелства и отварящият механизъм на кормилото. Той е много масивен, с двойна защита както при заключване, така и при отключване.
Именно този механизъм е едно от най-слабите неща в първото поколение M365 и не са единици случаите на счупването му в движение, което води до сериозни наранявания на водачите. За щастие Xiaomi е от компаниите, които се вслушват в обратната връзка от потребителите си и на базата на нея, ъпгрейдват новите си устройства.
По същия начин е действано и при закрепването на задния калник. Върху него не трябва да се стъпва, но въпреки това докато тествах Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra, веднъж стъпих върху него и на няколко пъти го подпрях в бордюри. Конструкцията остана невредима и не поддаде. Тук ще отбележа, че с тези високи 10-инчови гуми, в комбинация см еко окачване, значително се увеличат клирънса и ъгълът на фронтална атака на препятствие.
Там където предният, задният калник и долната част на основното тяло на моите M365 и Pro 2 подпират, тук такъв проблем не се наблюдава.
Мощен двигател и надеждна батерия
И така стигам до впечатления си, след почти 300 километра градско и дори извънградско каране на Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra. Да, капацитетът на батерията на скутера, му позволява да бъде шофиран и на доста по-дълги разстояния. Забележете, тук акумулаторите са с 561.5Wh заряд (12 Ah).
Този огромен заряд предоставя възможността да се изминат до 70 километра с едно зареждане. Разбира се, това се постига при идеални условия. Аз тествах Scooter 4 Ultra в режим “S+” при него максималната скорост е 25км/ч и ускорението става много бързо. С моите килограми, в топло време, успявам да измина средно около 45 до 50 километра с едно зареждане. Иначе имате още 3 режима. Стандартен “S”, при който максималната скорост е същата, но се ускорява плавно.
“D” при който скоростта е максимум 20км/ч и “P” пешеходен режим, който ограничава скоростта до 6км/ч. В “S+” скутерът ускорява наистина бързо и достига максималната скорост. Няма и база за сравнение в силата на двигателя, в сравнение с всички други електрически тротинетки на Xiaomi, които сте виждали до момента. Двигателят е задно разположен и има номинална мощност от 500W. Максималната е цели 940W.
Потенциал за максимална скорост
Ако не беше електронното ограничение на скоростта, което е наложено от директивите за безопасност на ЕС, то този двигател, със сигурност има потенциала да може да вдигне 40км/ч, че и повече. При спускане по нанадолнище, можете да вдигнете 30км/ч, като скутерът започва да ви сигнализира за превишаване на скоростта и отново електронно я ограничава до 30км/ч. Като в този момент се включва и рекупериращата спирачка, която генерира енергия към батерията.
Степените на сила при спиране на тази спирачка да 3, както при всички останали електрически тротинетки на Xiaomi. Новият Ultra скутер на Xiaomi вече спира наистина добре. Той има електрическа и барабанна спирачка.
Ще припомним, че до този момент Xiaomi използваха дискови спирачки, който са подходящи за по-леките им модели, но при този, барабанната спирачка е далеч по-надеждна.
При изкачване на баир, Scooter 4 Ultra вече без проблем преодолява наклон от 25°. Споменатото по-рано изкачване на бул. Драган Цанков, става значително по-бързо, като скоростта спада до 21км/ч. Което е почти 2 пъти по-бързо, в сравнение с Pro 2.
Бързо 124W зарядно
Нещото за което от години насам си мечтая да имам при електрическите си тротинетки и все ми е липсвало при Scooter 4 Ultra, вече е налице.
Бързо 124W зарядно, които успява да зареди дори тази голяма батерия, доста бързо. Едно пълно зарежда на батерията от 1 до 100% отнема малко над 6 часа.
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra – Свързване със смартфон
За първоначалното стартиране на Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra, ще ви е нужен смартфон с приложението Mi Home. Можете да го свалите от магазина за приложения на Android и iOS. Можете и да го откриете директно, чрез QR код, който Xiaomi са залепили на скутера си. Самото свързване става много бързо през Bluetooth.
Последствие от приложението можете да настроите споменатата степен на спиране на електронната спирачка, както и дали да свети постоянно LED стопът върху задния калник. Фарът пък се активира от копчето върху дисплея на кормилото. От там се избират режимите на шофиране. Чрез Mi Home приложението на смартфона си, можете да зададете и парола за отключване на скутера, както и звукова аларма, в случа че някой реши да го движи без позволението ви. От тук може да се прави мониторинг на шофирането по дни, месеци и години.
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra – Цена
И така след като вече споделих с вас всичко, генерирано на базата на преките ми впечатления от Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra след месец активни тестове, мога да споделя и каква е цената джаджата. На пръв поглед 2000 лева сигурно не ви изглеждат малко. Но ако разгледате пазара на такъв тип електрически превозни средства през 2023 година, ще разберете, че 2000 лева за електрически скутер с такива параметри и то от доказал се през годините производител, са си съвсем приемливи.
Далеч по-базови модели струват около 1000-1200 лева. Такива с подобни технически характеристики са между 2000-3000 лева. Но тук идва именно моментът, че Xiaomi са едни от основоположниците на класа и са със сериозни традиции в него. Практиката ми, на базата няколко хиляди километра с техни електрически тротинетки, показва че са достатъчно здрави и безпроблемни.
От това което съм чувал от приятели с тротинетки на други китайски марки, при тях проблемите са далеч по-често срещани и много по-сериозни от тези на Xiaomi.
Гаранционно обслужване на Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra
Като тук идва и важният фактор, гаранционно обслужване. Много потребители, примамени от сравнително по-ниската цена на електрически тротинетки и скутери на знайни и незнайни китайски брандове, се изкушават да поръчат техни устройства от интернет.
Те също са с гаранция, но тя се обслужва директно в Китай, който е на почти 10 000 километра от България. По тази причина ремонтите и гаранционното обслужване се бавят значително във времето. Време, в което купилите тези тротинетки и скутери, не ги карат.
Xiaomi пък на свой ред имат официално представителство и магазин в България, което значително подобрява гаранционното, а и извънгаранционното обслужване на закупените от тях електрически превозни средства.