Купетата на съвременните автомобили предлагат впечатляващ набор от технологии и максимален комфорт. Големите тъчскрийн екрани осигуряват удобен достъп до основни функции за шофиране, проверка на скоростта, регулиране на огледала, навигация и др. Водещите производители на автомобили активно ни подканват да използваме сензорните дисплеи по време на пътуване.
Популярни брандове като Mercedes, Tesla и Volkswagen са пример за отказването от конвенционални ръчни бутони за управление и транзиция към дигитални средства. Вместо това водачите често си взаимодействат със сензорен екран. Тази модерна технология, обаче ги кара да отместват поглед от пътя, което респективно може да повиши риска от инциденти.
Европейската програма за оценка на нови автомобили (NCAP) e независим и уважаван орган за безопасност в автомобилната индустрия. Следващият пакет от насоки на Euro NCAP търси ефективни решения именно на този проблем.
Проблема със сензорните екрани на автомобилите
Прекомерната употреба на сензорни дисплеи е проблем за цялата индустрия. Водещите брандове активно преместват ключови контролери върху централните тъчскрийн екрани. Отказването от конвенционални ръчни бутони за управление в полза на дигитални средства има преимущества, но крие и рискове.
Компании като Tesla и Volkswagen поставят основни контролери на автомобилите зад чувствителни на допир интерфейси. Интеграцията на тези компоненти е подсилена и от по-ниската им цена, спрямо физическите елементи. Насоките за безопасност на Euro NCAP, обаче ще изискват различен подход в създаването на нови автомобили.
Какво ново предлагат регулаторите
Съгласно актуализираните правила новите модели в ЕС ще трябва да покрият няколко допълнителни изисквания. Регулациите ще стимулират автомобилите да имат по-малко сензорни екрани и дигитални бутони за по-висока сигурност. За да отговарят на изискванията за максимален рейтинг на безопасост от пет звезди производителите трябва да използват по-малко подобни компоненти.
Най-високата оценка вече ще изисква използването на физически бутони, циферблати или лостове за аварийни светлини, индикатори за управление на чистачките на предното стъкло и клаксоните, но също за активиране на функцията eCall SOS.
Кога влизат в сила новите правила за автомобили в ЕС
Насоките за безопасност нямат статуса на закон и тестването за Еuro NCAP е доброволно, но производителите ги възприемат доста сериозно. Регулациите намират широка подкрепа сред европейските правителства и брандове като Tesla, Volvo, VW и BMW. Достигането на петзвезден рейтинг за безопасност е и важно маркетингово средство за привличане на нови клиенти.
Новите правила на Европейската програма за оценка на нови автомобили е планирано да влязат в сила от януари 2026г. Големите производители са наясно с новостите и подкрепят инициативата на Euro NCAP.