Наскоро Google обявиха, че ще направят инструмента PageRank недостъпен за обществено ползване. Ако това име не ви говори нищо, то, накратко, PageRank е инструмент, който показва колко важна е дадена уеб страница според Google, като важността се измерва в цифри. Е, скоро няма да имаме възможност да използваме PageRank, но, според SearchEngineLand, това не бива да ни разочарова.
Напротив, от сайта смятат, че този инструмент е един от главните виновници за „опорочаването на Мрежата”. В същото време, обаче, наричат PageRank „тайната съставка”, която е изстреляла Google на върха на уеб търсачките. Е, нека отдадем заслуженото (или незаслуженото) на този инструмент и да си припомним неговата история.
Още от Digital: Защо Google ще промени представата ни за SEO
Кога се появи PageRank
През 2000 година Google представиха лента с инструменти предназначена за Internet Explorer. Тази лента позволи на потребителите на браузъра на Microsoft да търсят лесно информация в Google. Същата лента включваше и инструмент наречен PageRank, който трябваше да се активира ръчно и който показваше на потребителите колко важна е страницата, която разглеждат. Колкото по-зелена бе малката лента под надписа PageRank, толкова по-важна бе страницата (според Google). С прокарване на курсора на мишката над надписа, освен това, можехме да видим важността на страницата изчислена по скала от 1 до 10. По-късно Google представиха същата лента с инструменти и за Firefox, но по нищо не личеше, че потребителите използват PageRank. И все пак, определена група от хора показваха интерес към него…
PageRank, SEO и голямата заблуда за потребителите
За хората занимаващи се със SEO PageRank всъщност бе полезен инструмент, поне привидно. Според SearchEngineLand, обаче, всеки човек занимаващ се със SEO, който се е уповавал на PageRank, е направил голяма грешка. На първо място, твърдят от сайта, PageRank никога не е показвал реалната важност на една страница, а само важността на базата на определени фактори. Тоест, един не толкова полезен сайт е можел да има по-висок рейтинг от друг, много по-полезен.
Нещо повече: стремежът на всички да увеличат рейтинга си спрямо PageRank доведе до нов пазар за продажба на линкове. Колкото повече линкове можеха да си купят създателите на сайтове, толкова по-голям рейтинг щяха да си осигурят. В крайна сметка тази индустрия се разрасна до такива размери, че Google бяха принудени да започнат да използват наказателни мерки срещу мрежите за продажба на линкове. Сред тези мерки имаше неща като намаляване на рейтинга или директно премахване на сайта от резултатите на Google.
Същият стремеж към по-висок рейтинг доведе и до спам с линкове. Хората, които искаха да увеличат рейтинга си публикуваха линкове, където им падне, включително в публикации в блогове и форуми. Google отговориха на този проблем, като въведоха тага „nofollow”, но и това не оправи нещата.
Краят на PageRank
Google сами сложиха край на Google Toolbar със създаването на Chrome – браузър, който позволи търсене директно от URL лентата. През 2011 година Firefox спря поддръжката на лентата с инструменти на Google, а чак през 2013 година Google обновиха PageRank за IE, като това обновяване им отне цели десет месеца. Според SearchEngineLand, оттогава насам инструментът изобщо не е обновяван. Малко по малко услугите, които използваха данни от PageRank или прекратиха поддръжката си на инструмента или самите те бяха прекратени.
Какво ще представлява светът след PageRank
Скоро само Google ще виждат рейтинга на страниците според PageRank, но ние няма да загубим особено от това. SearchEngineLand съветват всички, които се занимават със SEO да не обръщат чак толкова голямо внимание на резултатите от PageRank или алтернативите му (защото такива има, а и скоро ще станат още повече), защото линковете не са единственият важен елемент в SEO.
Всъщност, в идеалния случай от спирането на PageRank можем и да спечелим. Може би индустрията за продажба на линкове ще западне и спамът ще намалее, а SEO ще бъде основана много повече на съдържанието, отколкото на високия рейтинг според една или друга услуга? Остава да почакаме и да видим.
Discussion about this post