Уеб дизайнът днес разчита основно на цветови гами за създаване на внушения и емоции у потребителите. Това изглежда, че е базово схващане в разбиранията на болшинството уеб дизайнери, но според някои специалисти, ако се разчита по-малко на цветовете за предаване на послания към потребителите, уеб дизайнът може да се промени драстично.
Вместо това, ако започнат да се използват повече комбинации на цветове с други основни дизайнерски похвати като определени типографски елементи и форми, това ще доведе до създаването на повече тежест на важни елементи.
Като цяло – и най-вече в света на дизайна – цветът е мощен инструмент за влияние върху човешката психика, но сега се оказва, че той може да има и по-голямо въздействие ако не се разчита основно на него.
От Mashable ни предлагат няколко валидни аргумента в полза на тезата, че уеб дизайнерите трябва да започнат да разчитат по-малко на цветовете за предаване на послания към потребителите.
1. Ползваемост
Цветовете внушават настроения и емоции и добавят определено присъствие, за проекцията и изграждането на определени идентичности. Твърде често обаче потребителите, които страдат от някакви цветови зрителни недостатъци не успяват да навигират лесно в един уеб сайт, който е базиран само на цветовете. Затова дизайнерите трябва да променят манталитета си за създаването на ключови страници от един сайт в сива цветова гама например, за да се гарантира ползваемостта на уеб сайта.
2. Задържане на вниманието
Нашият свят е изпълнен с цветове. Ние постоянно се натъкват на цветове и създаваме лични и културни асоциации и впечатления базирани на различните цветове , които виждаме. Забележете, че когато си мислите за един обект, едно от първите неща, които ще кажете, за да го опишете е цветът . Това показва колко важни са цветовете в човешкото възприемане на света. В много случаи обаче, може да се достигне и до прекалено разсейване от основната идея именно защото цветовете влияят на емоциите. А това разсейване се категоризира от някои експерти като „умора“, тъй като прекаляването с цветовата гама влияе различно на всеки. Затова, ако искате да задържите вниманието на своите потребители, по-добре помислете и за други способи от уеб дизайна, които да комбинирате с цветовата гама.
3. Сериозните послания изискват по-скоро черно-бели асоциации
Специалистите припомнят, че най-важните идеи се свързват повече като че ли с „черно-белите“ концепции в ума на човека, а цветовете са само „приятният път“, по който стигаме до сериозното в живота. Така че ако искате да ви възприемат сериозно намерете начин да гарантирате, че цветовете на вашия сайт няма да оставят някакво „блудкаво“ усещане в потребителите за вашия сайт и услугите, които предлагате.
4. Прекаляването с „щастлива“ цветова гама може да има обратен ефект
Основното значение на цветовете е да носят емоционален заряд. Често този ефект обаче се различава от човек на човек въпреки че има някои общи постановки свързани с всеки цвят. Това се вижда лесно ако направите едно бързо собствено проучване сред приятели, за да разберете кои цветове те ще определят като „щастливи“, „радостни“, „приятни“, „интригуващи“, и така нататък. Ако постоянно търсите да създадете „сладкия“ ефект от ползването на сайта ви, това може да има обратен ефект, който в българските поговорки е наречен с емблематичното „много хубаво не е на хубаво“. Оказва се, че постоянните „щастливи“ емоции уморяват и карат хората да се чувстват всъщност нещастни, тъй като животът никога не е само розов. Затова и след солидната доза „положителни“емоции, които създавате, някои хора може да се почувстват особено нещастни при връщането си към ежедневните си задължения, а това би означавало да започнат да свързват постепенно сайта ви с негативни спомени. Така че внимавайте да не прекалявате с „розовите“ очила, които цветовата гама на сайта ви слага на вашите потребители.
5. Цветовата гама, която напомня за конкурентни продукти не е добра, ако и да е ефектна
Всичко, което е „оцветено“ на вашия сайт – от логото до бутоните и фона на страниците ви – трябва да е проектирано така че да подобри работата на потребителите и да отрази ефективно същността на дадена търговска марка. Но точно тези цветове може и да станат пречка за потребителите да видят вашата уникалност и ползата от вашите продукти. Това прилича на прекалено емоционалната агитка на футболен мач, която толкова силно подкрепя своя любим отбор, че заличава линията за това кой кого подкрепя и на практика другия отбор може да получи погрешно усещане за подкрепа в играта си. Така че, за да сте сигурни, че цветовете на вашия уеб сайт предават правилно посланието ви, трябва да избягвате представянето на идеи, които ще „напомнят“ за продуктите на вашите конкуренти.
Discussion about this post