Рециклирането на литиево-йонните батерии, които доминират редица отрасли се оказва все по-голямо предизвикателство. Високото търсене на електрическите автомобили ще увеличат четирикратно търсенето на Li-Ion в световен мащаб до края на 2025г. От една страна се нуждаем от нови източници на литий и кобалт, но също и нови научни идеи, които да движат технологичния напредък в индустрията.
Учените предлагат редица алтернативи като една от най-популярните са Solid-State батериитe (SSB). Научните разработки в тази сфера се усъвършенстват с всяка изминала година. Има няколко важни предимства на твърдотелните батерии, спрямо конвеционалните Li-Ion, които провокират интереса на производителите. Te са по-леки, по-безопасни, могат да се зареждат по-бързо и се отличават с по-дълъг живот.
SSB работят на същите технологични принципи, но не използват течни компоненти, a Solid-State електролити. Батериите от този тип имат по-висока енергийна плътност и минимализират риска от запалване. Все още има някои предизвикателства, които възпират масовото навлизане на технологията в потребителска електроника.
Експерти на Harvard University проведоха успешни тестове с прототип на SSB батерия, която използва твърди електроди и електролит. Така заменят течните копоненти и полимерните гелове в традиционните. Самият прототип е с размер на пощенска марка и може да издържи над 6000 цикъла на зареждане и разреждане, като същевременно запазва до 80% от своя капацитет. Времето за захранване на пълния заряд е едва 10 минути.
Впечатляващо е, че учените намират как да създадат батерия с такива характеристики и размер подходящ за употреба в смартфони и други технологични джаджи.