„Електромобилът Xiaomi SU7 струва под 100 000 лева, има мощност от 673к.с., ускорява от 0-100км/ч за 2.78 секунди и изминава до 800км с едно зареждане.“
Електромобил Apple
Още през далечната 2014 година се появиха първите слухове, че Apple скоро ще представи на феновете си собствен електромобил. Десет години по-късно, тази кола не само, че все още не съществува, а дори стана ясно, че “Project Titan” е преустановен.
Като по данни публикувани в Блумбърг, екипът на Apple от 2000 души, които са работили по електромобила, се пренасочва към генеративни AI усилия.
И така, докато феновете на Apple все още могат само да мечтаят за електромобили, други два технологични гиганта, вече показаха своите първи електромобили. Това са Huawei и Xiaomi. След посещението на Digital.bg в Китай, вече ви показахме от близо Huawei Luxeed S7 и Huawei AITO M9.
Премиера на Xiaomi SU7
А сега идва ред да споделим и първите си впечатления от Xiaomi SU7, който видяхме на европейска земя, по време на технологичното изложение MWC 2024 в Барселона. По официални данни на Xiaomi, абревиатурата на името на електромобила SU7 се разшифрова като “Speed Ultra”.
Това тук е първият електромобил на Xiaomi, който физически се появява в Европа и е сериозна заявка на компанията, да атакува пазара в близките няколко години.
Нещо което се потвърждава думите на регионалния мениджър на Xiaomi за България – Николай Нанков, който в края на 2023 година сподели, че появата на електромобилите на Xiaomi у нас не е далече.
За разлика от споменатите по-горе Luxeed S7 и AITO M9, които са направени в колаборация в китайски автомобилопроизводители, SU7 е изцяло самостоятелна разработка на Xiaomi. Така че това тук е първата електрическа кола, която е направена изцяло от една технологична компания.
Това начинание не е никак лесно. Любопитен факт е, че за създаването на SU7, Xiaomi са вложили огромен финансов и инженерен ресурс. Проектът по създаването на електромобила струва на компанията 10 милиарда юана (2.5 милиарда лева). Екипът от инженери, които стоят зад проекта пък е близо 3400 човека. Специално за този електромобил Xiaomi са създали самостоятелен завод край Пекин. Неговият потенциал е да произвежда до 200 000 автомобила годишно.
Xiaomi SU7 – Дизайн
При представянето на SU7 в края на миналата година, главният изпълнителен директор на Xiaomi, Лей Цзюн изтъкна, че този електромобил има пътни качества, съпоставими или дори по-добри от тези на Porsche Taycan Turbo и електроника като на Tesla Model S.
Всъщност в дизайна на Xiaomi SU7 можем да открием известно сходство с Porsche Taycan и с Luxeed S7. Или по-скоро в пропорциите и стиловата извивка на купето. Това най-добре можете да видите, ако поставим трите автомобила един под друг в профил.
Зад визията на SU7 стои американският автомобилен дизайнер Крис Бенгъл. Който в периода 1992г.-2007г. отговаряше за дизайна на автомобилите в BMW Group. Там той беше запомнен като създател на спорния дизайн на BMW E65.
Автомобил, който промени до неузнаваемост визията на предшественика си BMW E38 и по този начин си навлече гнева на редица автомобилни критици, но в същото време генерира огромни продажби на немската компания. При Xiaomi SU7, Бенгъл се е справил отлично – този елктромобил има страхотен дизайн и едва ли има някой, който да не го хареса.
Част от визията е характерната скрита дръжка, която Xiaomi патентоваха в началото на годината.
Xiaomi SU7 – Комплектации
При различните комплектации няма да има съществени разлики. Единствено SU7 може да бъде със стандартен или със стъклен покрив, със статична задница или с активно антикрило.
Джантите могат да са с размер 19” или 20”. И в двата случая под тях има 6-бутални спирачки от Brembo.
Технически характеристики
Xiaomi предлага SU7 в два варианта на задвижване. Респективно и на мощност. При базовата версия, електромобилът е само със задно предаване и се задвижва от един електромотор с мощност от 300к.с. При него него максималната скорост е 210км/ч. Тази версия има Литиево Желязо-Фосфатна батерия 73.6 кВт/ч, гарантираща пробег до 668км. Тя е дело на компанията BYD.
По-мощният вариант Xiaomi SU7 Max, е със задвижване и на четирите колела. Тоест има един двигател, който отговаря за предна и един за задната ос. Тук мощността достига до завидните 673к.с. Респективно максималната скорост е електронно ограничена до 265км/ч. Тук батерията е Никел Кобалт Манган Литиево-Йонна Li(NiCoMn)O2. Тя е 101кВт/ч и гарантира пробег до 800км. Тази батерия пък е разработка на CATL.
В тази версия Xiaomi SU7 ускорява 0-100 км/ч за само 2.78 секунди. От 0-200 км/ч за 10.67 секунди. Драг рейсинг дисциплината 1/4 миля (402 метра), пък ще отнема 11.13 секунди. За справка, такова време постига суперкарът Ferrari Roma.
Работа при ниска температура
Интересно е да се отбележи, че Xiaomi публикуваха видео кадри от тест драйв при екстремни условия от -33 градуса в град Хейхе. Да, на всички е ясно че ниските температури са големите изпитания за електромобилите. Като при толкова студено време, зарядът на батериите не издържа много. Именно това е била идеята на този екстремен тестдрайв. Да покаже, че студът не е проблем за Xiaomi SU7.
Автомобилът разполага с „високоефективна двурежимна термопомпа“, която е разработка на Xiaomi. Специфичното при нея е, че иновативната технология интегрира механизъм за поетапно нагряване от три източника на топлина. Това са околната топлина, отпадна енергия при движението на автомобила и генерирана от самата му батерия. По този начин, дори в студените месеци на годината, SU7 няма проблеми с капацитета на батерията си. Освен това технологията на двурежимната термопомпа решава и проблема с бавното зареждане при минусови температури, което е характерно за електрическите автомобили.
Интериор и технологии
За съжаление по време на MWC 2024 в Барселона, не можахме да надникнем вътре в Xiaomi SU7 и да заснемем как изглежда интериорът му. За него можем да споделим само това, което знаем от производителя.
Седалките са с дъговидна ергономична форма, която разкрива повече пространство във вътрешността. При топ версията има монитори за задните седалки, а при всички варианти, в централната част на кокпита има монитор.
Автомобилът е с автономен автопилот Xiaomi Pilot от трето ниво. Той е с интегрирана лидар технология, която посредством 11 камери с висока резолюция, 3 радара с милиметров диапазон и 12 ултразвукови сензора, следи обстановката около автомобила.
Тук ще отбележим, че в хардуера на SU7 участие е взела и компанията NVIDIA, а софтуерът е поверен в ръцете на HyperOS.
Xiaomi SU7 – Цена
Все още официални цени за своят SU7, Xiaomi не са обявили. Още повече, че когато се появи в Европа, колата със сигурност ще бъде по-скъпа, спрямо цената в Китай. Но за да добиете обща представа за ценовия диапазон в който се позиционира Xiaomi SU7, направихме собствено проучване.
Така че можем да споделим с вас малко неофициални цени. Базовата версия на електромобила, която е с един двигател и пробег от 668км ще бъде с цена от около 250 000 юана (приблизително 62 500 лева). Топ варианта с два двигателя и пробег от 800км ще струва 370 000 юана (приблизително 92 500 лева).