Във видео ревюто на Citroen Ami по-горе, ще откриете подробни впечатления, натрупани на базата пробен тест драйв.
В началото на 2020 година публикувахме новината, че “Citroen представи Ami – електромобил с цена 6000 Евро”. Модел, появата на който започнахме да очакваме с нетърпение и в България. Ето че този момент най-накрая дойде и Citroen Ami се продава и в България. За съжаление не с цената, с която очаквахме това да се случи.
Но все пак това към момента е най-евтиният вариант да си закупите нов електромобил у нас. Макар Ami да не е точно електрически автомобил, а електрическо четириколесно превозно средство, което се управлява с шофьорска книжка категория АМ. Самите Citroen е определят Ami като автомобил. За тях това е по-безопасна алтернатива на електрическите тротинетки и скутерите.
Конструкция и използвани материали
Citroen Ami е изграден на основата на тръбна конструкция. Същата каквато използват картингите и количките за голф. По тази причина често електричката е сравнявана с такива. Тръбната конструкция е здрава и лека, което дава много преимущества на Ami.
Цялата външна част на купето е направена от поликарбон. Като всички панели са взаимно заменяеми по двойки. Тоест предната и задната част са еднакви. Страничните панели и дори вратите.
Това е причината пасажерската врата да се отваря по стандартен начин, а шофьорската наопаки. Това е направено с цел универсалност на частите и колкото се може по-ниска себестойност на производството им.
За това свидетелства дори факта, че еблемите на Ami не са класическите хромирани, които Citroen слагат на автомобилите си, а гланцирани стикери.
Ключовете за отключване на купето и за активиране на електродвигателя, също са съвсем стандартни.
Citroen Ami – Интериор
В интериора също всичко е максимално опростено. Седалките са пластмасови и не са с регулиращи гърбове. Това ги прави и не особено удобни. Не говорим за дълъг път, защото пробегът на Ami с едно зареждане е максимум 75км.
Като в реална градска среда, това е недостижимо. Шофьорската седалка се регулира напред и назад, но пасажерската е статична. Зад тях има известно пространство за съхранение на багаж, но достъпът до него е затруднен. Място за багаж е предвидено в краката на пасажера. Отделен багажник не е наличен.
Вратите се отварят посредством ремъци, а отвън с ретро бутони. Прозорците са механични, като се отваря само долната им част.
Климатик няма, но за сметка на това има вентилатор с печка за зимата. Вентилаторът не се се справя особено добре с изпотяването на прозорците по време на дъжд.
Нещо което и сами можете да видите във видео ревюто над тази статия. Аудио система в Citroen Ami няма. За целта можете да използвате смартфона си и Bluetooth колонка, която се предлага като допълнителна екстра.
Можете да свалите и фирмения Ami Play, който ще ви позволи да го използвате и като навигация и борд компютър с допълнителни функционалности. Свързването става посредством изход, находящ се под конзолата за волана.
Иначе на таблото имате монохромен дисплей, който показва моментна скорост, състояние на батерията и одометър.
Citroen Ami – Безопасност
След като вече знаете, че Ami е направен върху тръбна конструкция, облечена с поликарбон, трябва да си имате едно наум за безопасността му.
Четириколката не е тествана от Euro NCAP за безопасност и по тази причина не можем да кажем, колко точно звезди има и всъщност дали изобщо има такива. Единственото нещо, което ви предпазва в купето са коланите. Воланът е без въздушна възглавница.
Ако се ударите с максималната му скорост от 45км/ч, без спирачен път, има шанс да се разминете без сериозни травми. Ако обаче ви удари друго, по-тежко превозно средство и с по-висока скорост, Ami със сигурност няма да е много-безопасен.
Citroen Ami – Батерия и двигател
Citroen Ami се задвижва от електродвигател с мощност 6 kW, който работи при 48 V. Той се захранва от литиево-йонна батерия с капацитет от 5.5 kWh. При идеални метеорологични и пътни условия, тя трябва да е достатъчна за пробег до 75км.
Реално обаче нещата стоят по друг начин. В София при прохладно време, с едно зареждане могат да се изминат около 55км. Самото зареждане става посредством стандартен контакт на 230 V и трае 3 часа до 80% и 4 до 100%.
АМ категория за шофиране
Както споменахме по-рано, Citroen Ami се управлява с шофьорска книжка категория АМ. Това подсказва и регистрационната табела на превозното средство. Спрямо новите разпоредби на КАТ, превозните средства с табели ЕМ, са електрически мотопеди. Респективно с ЕА, са електрически автомобили.
В закона е написано, че категория АМ позволява на лица над 16 годишна възраст, да управляват превозни средства, чиято конструктивно-максимална скорост не надвишава 45 км/ч. Точно на толкова е електронно ограничен и Citroen Ami.
Предвид че превозното средство тежи само 485 килограма, тази скорост се достига бързо и в градска среда Ami е пъргав и приятен за шофиране. Нещо което не може да се каже за моментите, щом стъпи на главен булевард с по-висока допустима скорост от 50км/ч.
Лесно паркиране в града
За Citroen Ami винаги има място за паркиране в центъра на града. Не само защото е електрически и паркира безплатно в Синя и Зелена зона. Автомобилчето е дълго само 241см и е широко 152см. Така можете да го паркирате там, където другите не могат.
Включително и перпендикулярно, докато колоната с коли е спряла успоредно. Диаметърът на завой на Ami е само 7.2 метра. По тази причина той може да бъде определен като изключително маневрен. Идеален за града.
Но тук ще отбележим, че за крехките дами без силни мускули на ръцете, ще е изпитание да маневрират на място. Причината за това е липсата на серво управление на волана. Макар предната част на Ami да е лека, при въртене на волана в статично положение, се изисква известно усилие.
Тук можете да видите, какво представлява кормилната конзола. Хубавото е, че при толкова опростенак онструкция, няма какво да се повреди за в бъдеще и да доведе до скъп ремонт.
Колко струва Citroen Ami в България?
Тук си задаваме въпроса “Кое ниво на оборудване на Citroen Ami си заслужава да си купим?”. Ако парите не са проблем за вас, то директно ще ви кажем да вземете, тази която ви харесва най-много. Ако обаче търсите възможно най-ниска цена, то нашият съвет е да се спрете на стандартното Ami Ami и ако желаете, само последствие да си го тунинговата.
Базовите екстри, които включва то са напълно достатъчни. Сред тях има дори стъклен таван. Стартовата цена е 19 900 лева. Пакетите Ami Colour, които включват Grey, Orange и Blue включват следните подобрения. 4 декоративни таса, 2 стикера на колоните зад стъклата и 2 на вратите.
3 кутии за съхранение на таблото + кука за чанта, 2 черни стелки с цветен кант, 2 мрежи на вратите + 1 в краката на пасажера. Стойка за телефон + кутия DAT AMI за свързване към смартфон и приложение My Ami Play с бутон Citroën Switch. За това трябва да доплатите +1300 лева.
Ако пък искате новото на оборудване My Ami Pop, което добавя черна маска в горната част на предна броня + буфери на предната и задната брони, спойлер на покрива и 2 черни лайсни на задните светлини. То ще трябва да доплатите още +1690 лева.
Спрямо настоящата ценова листа в сайта на Citroen България, електромобилът снабден с допълнителния пакет Ami Tonic, струва 22 012 лева. Тоест за пакета се доплаща +2112 лева. За тези пари, към пакета Pop с добавени черни арки на калниците с жълт стикер, 2 надлъжи декоративни греди на покрива и два допълнителни малки стикера на вратите.
My Ami Cargo версията в която за сметка на пасажерската седалка се разкрива до 400 литра товарен обем, пък струва 20 500 лева.
Субсидия за покупка на електромобил
За съжаление в България към днешна дата, все още няма финансиране за покупка на електромобили от частни лица. Това е и причината Citroen Ami, все още да не е станал масов. За справка, в съседните Румъния и Сърбия, държавата дава на гражданите си финансиране достигащо до около 10 000 евро за покупка на нови електромобили.
Тест драйв на Citroen Ami
В случай, че сте пропуснали да го изгледате, над тази статия, можете да намерите видео ревю, с подробните ни впечатления от Citroen Ami. Те са натрупани на базата на еднодневен тест драйв из улиците на София.
Вижте още видео ревюто на Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra – Впечатления от модела след месец шофиране.