Докато 3,5-милиметровият жак за слушалки все още не е пратен в историята, то някои производители безскрупулно тласкат потребителите към Bluetooth и към техните продуктови екосистеми.
Заради продължаващите проблеми с качеството и свързаността, удобството на безжичните слушалки се оценява повече от всякога, но изкушението да забравим за кабелите също не е малко, смятат от Android Authority.
Apple се възползва от тази възможност, като не спира да натрапва Apple Music. А нарастващият пазар на безжични високоговорители и интелигентни домашни продукти прави безжичната свързаност доста желана възможност.
В Android пространството, Sony е може би най-подходящото сравнение с Apple. Компанията има собствена марка – Xperia и популярна гама от безжични слушалки и дори собствен интелигентен високоговорител. Въпреки това, Sony е далеч от мобилния пазарен дял на Apple. И въпреки че технологията LDAC може да „хване ухото“ на аудиофилите , няма нищо по-добро от Apple Beats. Google също се състезава в това пространство с Pixel Buds и Home говорителите, но репутацията му едва сега започва да се гради.
Що се отнася до интелигентните говорители, Apple несъмнено изостава и има дълъг път да извърви, за да се изравни с пазарния лидер Amazon и второто място на Google.
И все пак, с интеграцията на HomeKit и огромната база от смартфони, ако някой има шанс да настигне лидерите в този сектор, това е Apple. И когато това се комбинира с останалата част от нейната екосистема, компанията ясно изявява претенциите си за лидерство. Може ли някой друг да вземе такъв голям дял от пазара?
Ако има друга такава компания, то тя е Qualcomm – най-известният производител на процесори. Компанията има непрекъснато нарастващото портфолио от авангарден аудио хардуер за слушалки и високоговорители. Докато кодекът за слушалки aptX е относително известен, компанията работи усилено, за да предостави на производителите функции, които правят Bluetooth слушалките и безжичните високоговорители по-полезни и привлекателни за потребителите.
Съществува и нарастващ сегмент от пазара на интелигентни високоговорители, който се запълва от марки извън Amazon и Google, много от които се нуждаят от хардуерни платформи, за да популяризират своите проекти. Apple и Qualcomm имат два много различни бизнес подхода към успеха на безжичния аудио пазар, но те се очертават като най-големите достойни конкуренти за момента.
Брандинг срещу хардуер
Както обикновено се случва с Apple, привлекателността на нейните продукти не зависи непременно от най-добрия хардуер, а от силата на имиджа на марката. Qualcomm, от друга страна, не може да разчита на брандинга си, а само на основния си хардуер, тъй като не продава крайни продукти на потребителите.
Аудио стратегията на Apple не разчита на висококачествени кодеци или тенденции като Hi-Res аудио, а на лоялността на феновете си и на незабавното сдвояване са ключовите джаджи, които тя предлага. Разбира се, Apple трябва да поддържа и всички Bluetooth продукти, но най-добрите й характеристики са запазени за собствените си продукти.
В този смисъл Qualcomm не е толкова различен. Технологията Broadcast Audio работи на редица от техните SoC за високоговорители, а сега и Snapdragon 845. Най-новата TrueWireless Stereo Plus на компанията също изисква хардуер на Qualcomm за отделни канали и за възползване от 10% икономия на енергията. Въпреки че TrueWireless може да работи с телефони, използващи други процесори. Това обаче не е изненадващо, тъй като Qualcomm се нуждае от разработване както на нов хардуер, така и на софтуер, за да увеличи стандартния набор от функции за Bluetooth. Qualcomm не продава слушалки, а вместо това решава хардуерни проблеми.
Бизнес моделът на Qualcomm обаче не е по-различен от този на Apple. Докато Apple изгражда технологии за собствените си продукти, Qualcomm проектира части и функции, които другите компании трябва да внедрят, и се грижи за хардуера за възпроизвеждане и възпроизвеждане, като смартфони и високоговорители. Компанията изгражда аудио екосистема с единен набор от функции, който може да съперничи, ако не и да надмине затворената платформа на Apple.
Без Qualcomm да предприеме този модел, възможно е да имаме десетки различни несъвместими патентовани решения – на Sony, на Samsung, на LG и т.н. Всяка компания ще заключи най-добрите си характеристики в собствените си стандарти и ситуацията би била кошмар за потребителите.
Разрешаване на проблеми
За съжаление на нас потребителите, Bluetooth никога не е бил наистина проектиран за висококачествено аудио и не е актуализиран по смислен начин, за да се погрижи за най-модерните функции и нужди от висок клас.
Няколко компании и безжични аудио кодеци се опитват да дадат решение на проблема с качеството, тъй като базовата SBC опция наистина не я решава. Идеи като Fast Pair в услугите на Google Play, са още един начин за решаване на най-често срещаните проблеми, но фрагментацията остава най-големият проблем с Bluetooth, тъй като само Pixel Buds на Google и Q-Adapt On-Ear на Libratone поддържат Fast Pair на Android засега.
Както Apple, така и Qualcomm намират начини да решат тези проблеми с Bluetooth и да помогнат за разширяването на екосистемата си. Но ръстът на интелигентните домашни високоговорители изисква в момента интернет връзка, откриване на гласови ключови думи, поддръжка на множество микрофони и технологии за отстраняване на шума, за да дадат на потребителите функциите, от които те се нуждаят.
Тази допълнителна сложност на продукта увеличава разходите за научноизследователска дейност и по този начин е по-рентабилно производителите на високоговорители да купуват SoC и цифровия електронен дизайн от експерти, за да се съсредоточат върху аудио схемите и акустичния дизайн.
Докато Apple може да е начело, когато става дума за слушалки, платформата Smart Audio на Qualcomm с Alexa и Assistant сертификат вероятно ще бъде предпочетена от редица производители на интелигентни високоговорители, тази година. Не забравяйте, че най-новия Bluetooth аудио чипсет ще осигури значително по-дълъг живот на батерията.
Apple има по-агресивен подход, защото предлага изцяло собствени решения, които може да контролира от край до край, докато Qualcomm има по-трудната задача да предостави широк спектър от възможности на различни компании.
Кой ще спечели битката с Bluetooth?
Apple отново предлага вътрешни решения, като искат да доведат потребителите в тяхната градина. Qualcomm изпълнява типичната си роля да предоставя на различни други производители основните инструменти за изграждане на собствени конкурентни продукти и да спомогне за запазването на пазара. В този смисъл аудио дивизията на Qualcomm е незаменима.
Както при всички подобни битки – например, битката между персонални компютри и смартфони, вероятно никоя страна няма да може да се наложи изцяло на пазара на безжичните слушалки или високоговорители. За Apple, популярността на iPhone и Beats вече е огромно предимство, а неотдавнашното разширяване на пазара на интелигентни домашни говорители ще подобри този профил като водеща аудио компания. Дори ако екосистемата на Apple може да не разполага с всички най-добри характеристики, стратегията „просто работи” няма да загуби своята привлекателност.
Бизнес моделът на Qualcomm е по-подходящ за създаване на повече партньори и следователно повече възможности за потребителите. Qualcomm ще захранва по-широка гама от продукти на различни цени, вариращи от икономически ефективни слушалки, които подбиват тези на Apple, до висококачествени продукти, които имат далеч по-добра репутация от Apple, на тези пазари.
Само времето ще покаже дали някоя от двете компании ще се изтръгне напред в тази надпревара.
Вижте кой е най-качественият начин да слушаме любимита си музика на смартфона
Discussion about this post